وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

دکتر«محمد رضا مرندی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با پایگاه 598 به بررسی پیامدهای اعدام شیخ نمر و اعمال سیاست های تند و خشن عربستان پرداخته است، این گفتگو را پیش رو دارید.

انگیزه اعدام شیخ نمر چه بود و عربستان چه اهدافی را در این خصوص دنبال کرده است؟

عربستان بعد از تغییر و تحولات اخیر و مرگ ملک عبدالله و انتقال سلطنت به ملک سلمان شاهد اتفاقات متعددی بوده است که البته ملک سلمان به دلیل کهولت سن و آلزایمر توان اداره این کشور را ندارد به همین علت محمد بن سلمان رهبری عربستان را بر عهده دارد اما این فرد کم تجربه و جوان بوده و تند و خشن عمل می کند، در همین مدت کمتر از یکسال که از مرگ ملک عبدالله می گذرد شاهد تندروی ها و اقدامات نسنجیده ای همچون حمله به یمن و کشتار مردم مظلوم و بی گناه این کشور، کشتار حجاج در منا و اعدام شیخ نمر بوده ایم. این مسائل غرور و احساس مردم جهان به ویژه شیعیان جهان را جریحه دار کرده است.

در حقیقت این رفتارها نشان می دهد که عربستان به آخر خط رسیده است، ما در علم سیاست می گوییم یک فرد یا یک جریان زمانی از زور که قدرت عریان است، استفاده می کند که دیگر ابزارهای قدرت و اقتدار را در اختیار نداشته باشد بنابراین اکنون عربستان و سردمداران این کشور به خاطر اینکه اقتدار و قدرت لازم را ندارند به استیصال دچار شده و با بی تدبیری تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا به اسرائیل نزدیک تر شوند اما در حقیقت این کشور با گوری که کنده است اول از همه خود را نابود می کند.

اگرچه تا پیش از این هم نگاه مثبتی نسبت به عربستان و سیاست های او در منطقه وجود نداشت اما اکنون پس از اعدام شیخ نمر بیش از همیشه مشخص شد که خاندان آل سعود که حامی تروریست هاست نمی تواند در برابر سخنرانان و اهل قلم کوتاه بیاید و اجازه بدهد که آنها اقدامات شنیع عربستان را بیان و آل سعود را به راه راست هدایت کنند یعنی این کشور ذره ای از آزادی بیان بو نبرده و فقطبه دنبال خوش خدمتی برای آمریکا و اسرائیل و سرکوب مخالفان است.

آیا با این اقدام عربستان سعودی به دنبال شکاف میان شیعه و سنی است؟

اقدام عربستان در همین راستا بوده یعنی درصدد بوده است تا با پیروی از اهداف آمریکا و اسرائیل بین شیعه و سنی و در مجموع جهان اسلام شکاف ایجاد کرده و با نگاه تفرقه افکنانه این مسئله را تشدید کند اما این کشور بیشتر از همه به دنبال سرکوب ملت خود است به طوری که اکنون مردم اهل سنت این کشور تحت فشار هستند و بسیاری از مبارزان اهل سنت در این جامعه شکنجه می شوند.

پیامدهای اعدام شیخ نمر برای عربستان چیست؟

نادیده گرفتن احساسات و عواطف مردم، ماهیت عربستان را در داخل و خارج از کشور به روشنی نشان داد از سوی دیگر همه ما می دانیم که شیخ نمر سخنرانی می کرد و به وضعیت سیاسی عربستان اعتراض داشت بنابراین این امر بیش از بیش خودکامه بودن و پلیدی این کشور را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که سردمداران این کشور تحمل و تاب آوری لازم را در برابر شنیدن نظرات مخالف و نقدهای صورت گرفته ندارند لذا همه این مسائل در کنار هم سبب می شود مشروعیت این کشور به حداقل کاهش پیدا کند و همین مسئله زمینه بحران و نارضایتی گسترده مردم را فراهم خواهد کرد.

اکنون با اعدام شیخ نمر از جناب هاشمی رفسنجانی، دولت و اصلاح طلبان چه انتظاری می رود آیا نباید آنها در این رابطه موضع گیری قاطع و جدی داشته باشند؟

ببینید جناب هاشمی رفسنجانی در 3 آبان سال گذشته با ارسال پیامی به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی عنوان کرد، «اعدام نکردن آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر باعث یأس تفرقه‌افکنان و تقویت وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام می شود بنابراین در این برهه که فتنه‌ها کیان امت اسلامی را نشانه گرفته، عدم اجرای حکم آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، تفرقه‌افکنان را مأیوس ‌می کند و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام می ‌شود»؛

لذا اصل نامه ایشان مبنی بر اعدام نشدن شیخ نمر اقدام مثبتی بوده است، در رابطه با موضع ایشان در زمینه اعدام شیخ نمر نیز هنوز زود است که ما بخواهیم قضاوت کنیم لذا نمی توانیم بگوییم ایشان سکوت کرده و یا موضع گیری نمی کند بلکه باید ببینم چه پیش می آید و بر مبنای آنها وضعیت را ارزیابی کنیم اما در ارتباط با موضع قاطع دولت باید اینگونه تحلیل کنیم که دستگاه دیپلماسی ما در مورد عربستان کوتاهی های زیادی داشته و مواضعش به طورکلی منفعلانه بوده است این مسئله را می توان در ماجرای یمن، حادثه منا و نیجریه مشاهده کرد.

کوتاهی های دولت و دستگاه دیپلماسی موجب شد تا عربستان به اقدامات پلید و زشت خود ادامه دهد. حداقل در مسئله نیجریه انتظار می رفت دولت ما به عنوان یک دولت شیعه موضع محکم تر و قاطع تری داشته باشد، باتوجه به اینکه مشخص شد عربستان سعودی در کشتار مسلمانان نیجریه دست داشته است.

لذا اکنون هم که شیخ نمر اعدام شده ما انتظار داریم دستگاه دیپلماسی موضع فعالی داشته باشد و دیگر در برابر عربستان کوتاه نیاید زیرا پس از کوتاهی کشور ما در مسئله یمن و نیجریه، دولت عربستان وقتی موضع غیرفعالانه ایران را مشاهده کرد بیشتر جری شد و شیخ نمر را هم اعدام کرد. این کشور اکنون به این باور رسیده، هرکاری که دلش بخواهد می تواند انجام دهد چون کسی نمی تواند جلوی او را بگیرد به همین دلیل ما باید با اعلام موضع صریح و قاطعانه خود به عربستان نشان دهیم که حق ندارد، بدون در نظر گرفتن تبعات اقداماتش در منطقه، هرکاری که دوست دارد را انجام دهد.

همان طور که می دانید سال 2015 فعالان سیاسی و قیام های مردمی در بحرین مورد سرکوب قرار گرفتند به طوری که در این سال دو حکم اعدام صادر شد و790 سال زندان و ابطال شناسنامه 36 شهروند بحرینی انجام گرفت، تحلیل و ارزیابی خود را در این ارتباط ارائه بفرمایید؟

ببینید این مسئله روشن است که آل خلیفه و آل سعود در یک جبهه مشترک قرار گرفته اند و در این میان آل خلیفه از آل سعود درس می گیرد به طوری که در سال 2015 دو حکم اعدام صادر شد و 790 سال زندان و ابطال شناسنامه 36 شهروند بحرینی انجام گرفت، از آن سو با اعدام شیخ نمر توسط خاندان آل سعود به این نتیجه گیری می رسیم که دیکتاتورهای بحرین و عربستان هرکاری می کنند و دست به هر جنایتی می زنند تا همچنان حکومت خود را داشته باشند.

زندانیان سیاسی در بحرین شرایطی خوبی ندارند و مدام شکنجه می شوند، این در حالی است که سال 2015 پارلمان بحرین قانونی را به منظور مبارزه با تروریسم تصویب کرد تا از این طریق به سرکوب بیشتر مخالفان بپردازد لذا در این چارچوب آل خلیفه با تکیه بر قانون مبارزه با تروریسم، فضایی خفقان آلود را در این کشور بوجود آورده تا قیام های مردمی و حرکت های فعالان سیاسی مورد سرکوب جدی تر قرار بگیرد، این قانون به طور قطع به یقین به معنای نقض حقوق بشر استزیرا رژیم آل خلیفه به این بهانه می خواهد مطالبات بر حق مردم را سرکوب کند.

طی سالهای اخیر تحولات متعددی در كشورهايي مانند مصر، ليبي، تونس، يمن و بحرين اتفاق افتاده و بیداری اسلامی بوجود آمده و محور مقاومت مردمي تشکیل شده است، در این سالها غرب چگونه با همدستی عربستان به سركوب مطالبات مردمي در قالب بيداري اسلامي پرداخته است؟

رژیم آل سعودبا حمایت از وهابی ها و ارتکاب جرم و جنایت علیه ملت یمن به دنبال پیاده سازی توطئه غرب در منطقه است به همین خاطر این رژیم منحوس در سوریه ،عراق ، یمن و لیبی و در میان سایر کشورهای عربی و اسلامی فتنه انگیزی کرده تا قطار بیداری اسلامی را متوقف کند.

به عبارت دیگر این کشور با تمام جنایت هایی که انجام داده و با اعدام شیخ نمر می خواهد محور مقاومت مردمی را نابود کرده و پروژه بیدار اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف سازد، در حقیقت وقتی کشورهای منطقه یک به یک بیدار شدند، سعودی ها، آمریکایی ها و صهیونیست ها با طراحی نقشه های پلید خود به این فکر افتادند تا هرچه زودتر نور مقاومت و آزادی خواهی را در دل کشورهای منطقه خاموش کنند برای این کار داعش را تقویت کردند و به جان سوریه و عراق انداختند و سپس در مرحله بعد عربستان ناگهان تصمیم گرفت تا به یمن حمله کند و کشتار مسلمانان نیجریه را رقم بزند.

در آخر شیخ نمر را اعدام کند، عربستان با حمایت غرب این اقدامات را انجام داد تا به اصطلاح ائتلاف جدید سعودی تشکیل داده و در عین حال محور مقاومت و بیداری اسلامی را منزوی کند اماهیچ یک از این اقدامات هرگز نخواهد توانست بیداری اسلامی را متوقف کرده و موج مطالبات مردمی را سرکوب کند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: دو شنبه 14 دی 1394برچسب:آل سگود,سعودی,وحشی,حیوانات,جنایت,قتل,, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com